10 věcí, které potřebujete vědět, pokud létáte se sportovním vybavením!

Aktualizace: led 1



Přelomené běžkařské hůlky, prasklé skialpové lyže, proražený disk od triatlonového kola, nebo prasklý karbonový rám kola. I tak může dopadnout cestování se sportovním vybevním. Máme pro vás desatero, které by vám mělo pomoci podobnou situaci řešit, ideálně jí předejít.


1. Každá aerolinka má své podmínky přepravy

Vždy si před letem zkontrolujte, jaké jsou aktuální přepravní podmínky dané letecké společnosti. Je třeba si ověřit maximální povolenou hmotnost, rozměry, nutnost rezervace místa v letadle, poplatek za přepravu daného typu zavazadla, atd.. Každá aerolinka má svá pravidla, která se mohou rok od roku měnit. Nespoléhejte na to, že "Karel vloni letěl taky a všechno bylo bez problémů..." :)

2. Vhodné sbalení je základ

Při balení vašeho sportovního vybavení mějte na paměti, že čím snaději se bude handlingové společnosti na letišti s Vaším zavazadlem manipulovat, tím menší pravděpodobnost je, že ho poničí. Ideálně hole, lyže či kola přepravujte ve speciálních vacích, taškách, nebo krabicích, ve kterých by se obsah neměl moc pohybovat. Zároveň ale zavazadlo nepřecpěte obalovým materiálem příliž na úkor vyšší váhy. Za nás (ekologové prominou) vítězí bubliny, bubliny, a zase bubliny.


3. Pozor na měkké bike bagy či jiné měkké obaly

Pokud letíté s kolem a máte na něj lehký obal či kartonovou krabici, může vám letištní obsluha při check-inu dát podepsat prohlášení, že jim předáváte zavazadlo, ve kterém je kolo nedostatečně chráněno. Aerolinka tak nepřebírá za vaše kolo zodpovědnost.


4. Odbavení na letišti trvá déle

Na letiště nejezděte na poslední chvíli. Sportovní vybavení se často musí nechat odbavit na speciální přepážce určené pro nadměrná zavazadla, kde se ještě musí nechat zkontrolovat scannerem. Nechte si proto dostatečnou časovou rezervu


5. Sportovní vybavení ihned zkontrolovat

V momentě, kdy doletíte do cílové destinace, hned jak vám vaše sportovní vybavení na letišti předají, doporučujeme zavadlo otevřít a důkladně zkontrolovat, zejména všechny karbonové díly a komponenty.


6. Reklamaci provést ještě na letišti

Pokud je vaše sportovní vybavení či přepravní kufr poškozen, sepiště reklamační protokol HNED na letišti. Vyhledejte kancelář letecké společnosti, případně daného handlingováho agenta. Pokud si nejste jisti na koho se obrátit, zeptejte se letištního personálu. I když budete unaveni po dlouhém letu, nenechávejte tento krok na později! Dodatečné reklamace vám nemusí být uznány, protože nikomu nedokážete, že k poškození došlo během přepravy (a ne při prvním tréninku).


7. Zodpovědnost nese ten poslední

Pokud se vaše cesta skládá z více úseků, které jsou operovány různými aerolinkami a zavazadla si vyzvedáváte až v cílové destinaci, tak zodpovědnost nese aerolinka operující poslední úsek vaší cesty. Jinak řečeno: tam kde si převezmu zavazadlo, tam si ho zkontroluji a tam případně řeším reklamaci.


8. Náhrada za poničené či ztracené vybavení má limit

Mějte na paměti, že kompenzace, kterou vám aerolinka v případě ztráty či poškození vašeho zavadla vyplatí, má horní limit. Řídí se tzv. Montreálskou úmluvou z roku 1999, která sjednocuje některá pravidla o mezinárodní letecké přepravě. Při přepravě zavazadel je odpovědnost dopravce v případě zničení, ztráty, poškození nebo zpoždění omezena na částku 1 131 jednotek zvláštních práv čerpání (SDR) pro každého cestujícího, což je zhruba 35 000 Kč (v závislosti na aktuálním kurzu SDR vůči koruně). Pokud přepravujete dražší vybavení, zvažte zřízení speciálního pojištění, které nabízí Evropská pojišťovna.


9. Co platí v Evropě, nemusí platit ve světě

Pamatujte si, že některá pravidla pro přepravu jsou obdobná u evropských aerolinek, ale zcela odlišná ve světě. Vracíme se tedy k bodu 1. Pročtěte si pravidla té aerolinky, se kterou aktuálně cestujete.


10. Buďte trpěliví a vytrvalí

Pokud jste si přece jen vytáhli černého Petra a došlo ke ztrátě či poškození vašeho zavazadla, obrňte se trpělivostí, vyplatí se to. Některé aerolinky vyřizují reklamace obratem a kompenzaci vám pošlou na bankovní účet během pár dní. Jiné to ale mohou zpracovávat i měsíce. Pokud jste reklamační protokol sepsali včas a řádně doložili veškeré požadované dokumenty, letecká společnost se ze své povinnosti vyplatit vám kompenzaci nemůže vykroutit.


Bezproblémové létání v roce 2020 vám přeje Fly4Sport!




0 zobrazení

Praha, Česká republika

IČO 07375107

Sledujte nás

  • Facebook - Bílý kruh
  • Instagram - Bílý kruh
  • LinkedIn - Bílý kruh

© 2019 by Fly4Sport

Proudly created with Wix.com